MELASMA – ORSAKER OCH NATURLIG LÄKNING

Kort om melasma

I dryga tre år har jag nu tampats med något som många kallar melasma eller hyperpigmentation. I USA, där jag bodde fram till för två år sedan, kallar man det även något så fint som pregnancy mask. Och mycket sanning ligger i det smeknamnet: det är nämligen väldigt vanligt att man under en graviditet kan uppleva att fläckar i ansiktet dyker upp och blir framförallt mörkare av solen (FYI: jag har aldrig varit gravid).

Men många tror att det är ett hormonellt problem och att p-piller kanske är boven i dramat för de som inte varit gravida. Det är inte farligt, känns inte och smittar inte. Men du har säkert hittat hit på grund av din frustration över att det sitter på den del av kroppen som man minst av allt vill ha det på. Jag hoppas genom detta mastodont-inlägg kunna ge hoppet om att det faktiskt går att bota melasma holistiskt (även om jag själv inte nått dit än) och att den inre röst du har som säger dig att något inte riktigt stämmer och att du vill hitta problemet/orsaken till din melasma faktiskt har rätt. Jag har läst många historier om kvinnor som blivit fria från melasma och det är just därför jag hoppet kvar och inspirationen till att skriva detta inlägg.

 

Hur melasma har påverkat mig

Detta har varit tre år som har varit väldigt jobbiga stundtals. Jag har fått skydda mitt ansikte med hög spf, kepsar och hattar i alla lägen. Den enda exponering mitt ansikte har fått mot solens strålar är när jag på sommaren har badat i havet (trots att jag även då försökt hålla ansiktet bort från solen). Jag har lärt mig att snabbt välja plats före alla andra runt bordet på uteserveringar utifrån i vilket väderstreck solen står, jag har gått igenom tiotals olika concealers och foundations för att hitta den som täcker bäst (FYI: Benefit Cosmetics – Boi ing). Detta har påverkat mig i så många avseende som jag inte ens orkar gå in på just nu, men framförallt har det fått mig att rota i min osäkerhet, min tro att en operfekt hy gör mig mindre värd, mindre åtråvärd etc.

Jag känner redan denna sommaren (när melasman är som mörkast) jämfört med förra sommaren att jag inte skäms över det lika mycket. Jag tror på min pojkvän när han säger att jag är fin utan smink och jag vågar låta folk veta att jag gärna inte sitter med ansiktet mot solen på grund av min melasma och frågar om jag kan byta plats med någon som sitter i skuggan. Jag är inte riktigt där jag vill vara än, mentalt och känslomässigt, men jag vet att jag är på god väg.

 

Vad säger experterna om melasma?

Jag har lagt hundratals timmar på att Googlat alla möjliga typer av sökkombinationer för att förstå mig på detta fenomen och vad som orsakar det och inte har det gjort mig så väldans mycket klokare. MEN, jag har i alla fall lite kött på benen för att break it down to you:

Dermatologer och de specialister som går enligt västerländsk medicin menar på att det är något som helt enkelt bara dyker upp och drabbar vissa och något som man får deala med resten av livet. Du kan alltså förvänta dig ett liv med spf 50+ samt keps/hatt överallt, hela tiden. Detta vägrar jag gå med på.

Healers, naturläkare och andra som intresserar sig av holistisk hälsa och österländsk medicin tror och menar på att problemet bottnar sig invärtes och är ett tecken på obalans eller att något helt enkelt inte stämmer. Mycket pekar på att det är hormonellt då det oftast drabbar kvinnor samt att man tror att det finns ett samband hos kvinnor som inte varit gravida men har gått på p-piller. Alltså, hormonerna är rubbade på någon vänster. Jag slutade med p-piller för 2,5 år sedan, men min melasma har växt sig starkare hos mig ändå. Så vad är det som inte stämmer hos mig som jag behöver ta itu med? Det finns det delade meningar om:

          1. Allergener: Många verkar mena på att de har blivit av med melasma genom att sluta med gluten, mejerier eller blivit veganer. Visst kan det vara så! Är du glutenintolerant utan att veta om det, så skapas inflammationer i tarmar och andra delar av ditt matsmältningssystem. Jag har t.ex. läst att inflammationen i sig kan påverka det hormonella systemet som i sin tur ger melasma. Jag har själv hypotyreos och har börjat gräva i hur underfunktionen i min sköldkörtel kan påverka resten av min kropp och har hittat massor av spännande material som jag kommer att dela med mig av längre fram! Men man kan i alla fall ta blod- och salivprov för att se om man har någon matallergi, men dessa test är tyvärr inte 100%-iga. Jag tror mest på att prova sig fram själv och lyssna på kroppen. Tror du att gluten kan vara orsaken, uteslut det i X antal månader och se vad som händer. Har du redan t.ex. ont i magen ofta, så kan du märka skillnad efter ett par veckor om gluten är problemet. Fortsätt då och se om melasman sakta försvinner. OBS! Att se resultat av kosten kan ta flera månader då det tar tid för inflammationer att läka – så ha tålamod.
          2. Vitamin- eller mineralbrist: Det finns historier online om kvinnor som satts på en dunderkur av 15+ olika vitaminer och mineraler och har flera månader senare fått tillbaka sin drömhy. Problemet här är att man kanske lägger en massa pengar på något som bara agerar som en plåster på såret. Även om kosttillskott är naturliga, så löser de kanske inte det djupliggande problemet utan boostar bara kroppen tillfälligt.
          3. Emotionellt: Flera framstående experter inom området “body and mind”, alltså hur kroppen och hjärnan är en enhet och samspelar med varandra, menar på att vi lagrar trauman, sorg, skam eller andra negativa känslor i vår kropp om vi inte jobbar med de känslorna. Det kan vara en händelse från barndomen som satt djupa sår och som under årens gång sätter sig fysiskt i kroppen om vi inte tar upp problemet till ytan och blir vän med den händelsen/inte låter händelsen ha fortsatt inverkan på vårt liv. Jag har på senaste tiden börjat bekanta mig mer och mer med denna infallsvinkel och det har i sin tur verkligen öppnat upp mitt sinne till att se en mer mångfacetterad bild av olika hälsoproblem. Är du nyfiken på att lära dig mer om detta kan jag rekommendera ett Ted Talk av Nadine Burke Harris som heter How childhood trauma affects health across a lifetime.
          4. Stress: Stress är ju emotionellt på ett vis, men jag tycker nästan att den behöver en separat punkt. Stress är något som de flesta av oss lever med och påverkas av i olika nivåer och i olika perioder. Stress är något som jag själv har fått jobba mycket med senaste året då jag har låtit andras krav, negativitet och förväntningar ta för mycket energi av mig. Just andras krav och förväntningar är något som jag nog hela livet känt av till och från och har gestaltat sig i formen av att någon person liksom hänger över min axel. Jag får ofta känslan av att någon är ute efter mig och att jag aldrig får pausa från dessa krav. Detta har jag tack och lov blivit bättre på och har även lärt mig att hantera negativa personer och kommentarer tack vare att jag har gått i terapi nyligen. Jag kan nu ge svar på tal i stundens hetta (vilket släpper på stressen direkt) och visar tydligt för t.ex. vissa kollegor och familjemedlemmar vart min gräns går. Något som jag inte vågat tidigare. Detta går även hand-i-hand med att jag blivit mer säker i mig själv och förstått att mycket av min osäkerhet grundar sig i min barndom (återigen till punkt 3). Försök att titta noga på vad det är för komponenter i ditt liv som stressar dig. Prova att skriva ner varje sak och se det för vad det är – utan filter. Du kanske märker att det inte är så stort som det tidigare verkat i dina tankar. Tänk på olika sätt du kan hantera dessa stressar kort- och långsiktigt, men ta det ett steg i taget och försök inte att “fixa” problemet. Det handlar om att lära sig bli “vän” med stressorsaken och hantera det på ett sätt som fungerar för dig. Försöker du fixa det, blir det bara ytterligare en stress på listan.
          5. Kemikalier: I dagens samhälle konsumerar vi MYCKET fler kemikalier än vi någonsin tidigare gjort. Vår hud absorberar kemikalier från smink, krämer, shampoo, solskydd, rengöringsmedel etc. Vi får även i oss en hel del kemikalier från halvfabrikat och annan mat som innehåller konserveringsmedel, färgämnen, sötningsmedel m.m. Detta är något som självklart rubbar vår inre balans och kan vara en orsak till melasma. Prova att successivt byta ut rengöringsmedel och skönhetsprodukter till mer ekologiska och naturliga produkter om du är nyfiken på det. Är du inte redo att “go all-in”, så är det till fördel att i alla fall byta ut de produkter som du använder dagligen/mer av. T.ex. så använder jag 100% naturlig body lotion som jag smörjer in över hela kroppen, men min mascara (som knappt nuddar huden) är från Clinique (jag gav upp naturlig mascara av naturliga skäl, hehe!).
          6. Brist på goda bakterier: En annan rörelse inom hälsovärlden som är väldigt stor just nu är teorin att alla hälsoproblem startar i magen. Man säger att vi i dagens samhälle konsumerar för mycket kemikalier, får i oss antibiotika från kött som bönderna gett till kor för att hålla dem friska och inte får i oss så mycket skit. Vi lever ett för rent liv helt enkelt. Bara för hundra år sedan bodde de flesta av oss på en bondgård och omgavs av jord, djur, natur och alla dess fantastiska bakterier. Vi åt mer ekologiskt då än vi kan få tag på nu och tvättade inte händerna 28 gånger om dagen. Därför är vår tarmflora inte lika rik som förr och antalet goda bakterier som finns för att bryta ner din mat är nu avsevärt färre. Har du gått på många antibiotikakurer i ditt liv är det värt att fundera över hur du tror att det kan ha påverkat din hälsa idag. Antibiotika fungerar ju så att det tar bort både dåliga och goda bakterier i magen. Det är därför även vanligt med något som heter candida – bakteriell överväxt i tarmen, som orsakas av att de mindre bra bakterierna får övertaget. För att proppa kroppen med mer bra bakterier rekommenderar jag probiotika som kosttillskott, kombucha och kimchi – alla fulla med miljarder goda bakterier.

Sammanfattning

Som sagt så är jag mitt uppe i min resa att läka min egna melasma. Det har varit en berg- och dalbana med många osäkra stunder, mycket gråt och djup önskan om en “perfekt” hud. Jag har dock nyligen kommit in i en fas där jag inte skäms över min hud lika mycket som tidigare. Jag känner mig trygg osminkad inför min sambo. Jag har börjat “embrace” fläckarna och kanske till och med tror att jag fått gå igenom detta (samt svår akne under många år) för att jag senare i livet få möjligheten att hjälpa andra? Jag har lärt mig att separera mig och mitt själsliga värde från min kropp och uppskattar min kropp för att den är frisk, stark och att situationen hade kunnat vara värre i form av en svår sjukdom. Men som sagt så är jag inte riktigt “där” än.

Med det sagt så jobbar jag självklart dagligen med att hitta orsaken/orsakerna till min melasma och just nu är jag inne på att HELT utesluta gluten. Jag har länge vetat att det egentligen inte är bra för någon av oss, men då det inte har påverkat mig genom magkramper eller liknande, så har jag bortsett från det. Men sedan några veckor tillbaka kör jag all-in på glutenfri kost och har redan börjat märka andra hälsofördelar av det. Så min förhoppning är att det snart även hjälper min melasma. Men jag tror starkt på det inte bara finns ett enda svar på problemet. Det är viktigt att kika på alla delar i livet: kost, träning, mental och emotionell hälsa m.m. för att se vad som behöver en boost. Jag jobbar på alla delar konstant och är medveten att det i slutändan är en livslång process – vilket jag gillar. Jag älskar att ständigt utvecklas!

Fråga dig själv: Finns det någon typ av mat som alltid gör dig slö efter att du ätit det? Har du svårt att somna/sover du dåligt? Har du givande relationer med alla dina nära och kära eller finns det någon relation som drar upp skam, skuld eller ångest inom dig? Hur jobbigt det än är så är det värt att vara ärlig med dig själv. Vår hälsa är det enda vi har och vi är värda att må så bra vi bara kan, resten av våra liv. Kanske är det just DET som din melasma försöker säga dig?

Dela med dig av dina tankar, frågor och tips! <3

Min melasma efter två veckor i Spanien med spf 50 och keps – exakt hela tiden!

5 Comments

  1. Dear Johanna, we love your blog and your journey! We would like to collaborate with you as we believe our products match perfectly your story and your passions 🙂 We are the largest German natural-medical skincare brand. Please contact us per mail (blogs@biomedorganics.de) so that we can forward you more information about a possible collab! Thanks in advance, looking forward to your answer! Gaia

  2. Hej! Tack för att du delar med dig om din melasma-resa, betyder mycket!
    Jag är precis i samma situation och känns så skönt att höra att andra går igenom samma. Hur är din melasma idag? Kram Olivia

    1. Hej Olivia,
      Tack för din fina kommentar! Ber om ursäkt för detta supersega svar. Bloggen har legat på is men nu kör jag igång igen 🙂 Håller med dig, man tror att man är helt själv om det, men det finns så många som har problemet. Min melasma är lite bättre idag, men jag är ännu inte helt “nöjd”. Har dock försökt att släppa fokuset från huden och accceptera mer att jag har så mycket annat att vara glad för. Jag kommer dock inte att ge mig innan det är borta hehe. Hur har det gått för dig? Har du hittat nyckeln till ditt problem med melasman? <3

  3. Jag är övertygad av att melasma är kopplat till någon hormon-rubbning. När jag gick på p-piller fick jag många melasma fläckar. Efter 4 år av att inte gå på p-piller försvann fläckarna av sig själv.

    2016 blev jag gravid med min dotter. Jag satt ute en kort stund i solen och när jag sen gick hem och tittade mig i spegeln hade jag extremt mörkbrun melasma över halva ansiktet. Det är så illa att det ser ut som att jag har en blåtira.
    Jag har försökt alla behandlingar att få bort det och det blir väldigt liten skillnad. Jag använder dagligen en matt och fulltäckande concealer över ansiktet. 🙁

    1. Håller helt med dig, Ulrika. Det är trots det är stort mysterium! Jag har lagt min melasma på hyllan ett tag, men idag fick jag energin att börja söka efter mer information. Hoppas kunna komma fram till ett “recept” på hur man blir fri från det. Lovar att dela med mig av allt hopp jag kommer över! Hittar du något som hjälper så dela väldigt gärna med dig! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *